Thursday, September 29, 2011

Memaafkanya MUNGKIN ya! Melupakannnya mungkin TIDAK!!

Assalammualaikum pada semua sahabat yang amat dikasihi..
Nak diceritakan beginilah,memang seronok kalau kita nak mencari kawan masa senang,tapi susahkan kita nak mencari kawan2 yang sama2 menangis..

Bagi umi,umi boleh menerima seorang sahabat yang ada masa SUSAH dan masa SENANG..tapi macamana kita nak mencari sahabat macamana yang pernah umi dapat..Tak ramai yang boleh jadi macam sahabat umi dahulu..spanjang dan seumur hidup umi,hanya dapat seorang kawan yang sebegini rupa..


Umi takkan benci orang itu,bukanlah umi yang insan terpilih untuk membenci orang itu,,hanya itu kuasa ALLAH s.w.t untuk menduga umi sebegini dan seberapa tabah umi untuk meningatinya..Dan anadai sekiranya orang yang membacanya mengatakan dalam hati... " hipokrit, dia agaknya yang xbetul"..

YA!! Memang umi tak betul...sebab itu ALLAH s.w.t menduga umi agar Dia dapat menyuruh umatNya ini agar tidak melupakannya,diuji sebegini..umi tidak sekali menyatakan yang umi adalah BETUL! Umi cuma terkilan kerana tersalah memilih kawan.

Ini adalah kesilapan umi sendiri,kerana selalu mengabaikanNya. Umi bukanlah seorang yang warak,tapi umi sedar dimana umi berpijak,dan tak sangka dengan kebaikan kita selama ini rupa-rupanya ada udang di sebalik batu..

Kalau nak tahu umi ni jenis apa,mari umi terangkan..Apa yang kawan umi suruh,umi buat,sampaikan hal peribadi pun umi turutkan..umi dengar je apa yang mereka minta bukan hal kerja..umi tak mau sekali-kali umi mengecewakan sahabat umi...umi takut kehilangan kawan..

Sampaikan mereka selalu sakiti hati umi,tapi umi diam..umi sedar...mereka nak memperGUNA kan umi ni..mentanglah umi ikut apa yang mereka nak..tapi jangan ingat umi boleh turuti semuanya..umi tak tahulah..umi kasar,umi melawan,tapi umi TEGAK kan apa yang umi rasa betul..umi bukan nak menyalahkan orang lain,tapi umi tetap mempunyai hak!!

Tak semestinya umi juga tidak boleh membenci,tapi ibu dan ayah umi TAK PERNAH mengajar umi membenci orang..sebab itu akan kita mendapat balasan jika membenci orang...

Umi nak minta maaf andai umi tidak menegur orang yang buat salah dengan umi,kerana hati umi sangat-sangatlah terluka hanya benda yang umi tak pernah buat dan umi mengaku awal-awal umi tak tahu,tapi umi tanya pada orang yang tahu dia nak mengajar umi..TERIMA KASIH..

Tapi....pada orang yang nak ajar umi tu,tahu umi sibuk sangat..apalah salahnya kalau dia yang membuatkan tanpa permintaan umi?? Tak salahkan kalau rasa nampak SAHABAT itu sibuk?? Nak ajar masa umi ada patients dengan doctor..memanglah tak sempat..

Doctor yang umi jaga itu namanya juga dirahsiakan...beritahu umi..apalah salahnya orang yang passover kat umi tu buat sebelum dia balik?? Korang boleh fahamkan maksud umi? Semua penyataan diatas adalah benar berdasarkan BENAR..tiada penciplakkan..

Doctor tu pun kata..sabarlah..dia sendiri beritahu..berhati2 dengan orang yang atas tu,mulut dia boleh tahan..umi tak tipu apa yang umi dengar..doctor pun sedih dengar cerita umi..umi sabar..


Umi nak berhenti..tapi siapa yang boleh carikan umi kerja baru? Kalau pergi mana2 pun tetap sama..cuma antara tahan dengan tak tahan je.......





ALHAMDULILLAH





No comments:

Post a Comment